ומה הקשר לעסק שלנו?
בשבועות האחרונים יש התעוררות של צרכנים, ששמו פעמיהם ורוכשים פירות וירקות ישירות מהחקלאים.
בנימה אישית, כתושבת מושבי הדרום, אני שמחה מאוד בשמחת שכניי!
גם כי עסקים מהדרום קרובים לליבי וגם כי יש פה תופעה צרכנית ששווה להבין כדי ללמוד ממנה לעסק שלנו.
1. אז קודם כל – למה הוספתי גרשיים ל-'מהפיכת החקלאים' ?
כי יש כאן מגמה חשובה, אך עדיין לא ממש מהפיכה.
עדיין רוב הציבור רוכש ברשתות והחנויות הממסדיות, אך בהחלט מעודד לראות שיש התעוררות ואלטרנטיבה –
שהחקלאים עצמם כעסקים פרטיים מציעים לבוא לרכוש ישירות מהם,
ושהצרכנים משתפים פעולה עם אותה מגמה ומצביעים ברגליים נגד מה שהם מרגישים כעוול שנעשה להם ולמשווקים.
2. למה הצרכנים משתפים פעולה?
הרי זה לא היה ככה תמיד.
המרחק בין מצב שבו הצרכן מבין משהו לבין המקום שבו הוא משנה התנהגות קניה – עשוי להיות גדול.
ועדיין, זה קורה הפעם כי יש כאן 2 כוחות שמשפיעים עליהם:
– כוח אחד שמוחה כנגד רשתות השיווק שמוצגות כמי שעושקות את הציבור ואת הצרכן ואף אחד מאתנו לא רוצה לצאת פראייר.
– כוח שני שמציג את החקלאי כאדם בודד, שנאבק במערכות הממסד וזקוק לעזרה ואנחנו אוהבים להושיע את האדם הפרטי.
שני המסרים האלה פועלים היטב על רגשות הצרכן ומניעים אותו לקנות.
אגב, זה לגיטימי ובסדר גמור להשפיע כך.
המסרים שעוברים הם אמתיים ואותנטיים וברור שגם הצרכנים וגם המשווקים מרוויחים,
אז מה יותר טוב מזה?
3. להמון יש כוח על פני הממסד.
מה זה אומר?
זה אומר שלהרבה פרטים שפועלים יחד יש הרבה כוח, אפילו כזה שמצליח לתת פייט לרשתות השיווק הגדולות.
אז נכון שעדיין לא כל הצרכנים רוכשים ישירות מחקלאים אבל לעסק הפרטי,
שכל מה שהוא צריך הוא למכור את מכסת הייצור שלו –
זה עובד ומצליח.
וחשוב להסתכל כך על הדברים – מה אני צריך למכור ולכמה אני צריך למכור כדי להתקיים.
ברגע שהמטרה הספציפית שלי מושגת, העסק מצליח וזה מה שחשוב.
לא כמה מכירים אותי וכמה יודעים על העסק שלי.
4. ומה יהיה עם כל התלונות?
נגד החקלאים הנחמדים התחילו לצוץ מיני-מחאות.
על הסכומים שהם גובים, על הכמויות שהם מספקים ועוד ועוד.
אז כאן נשאר לנו רק להכיר בזה שככה זה כשמצליחים – תמיד יש מי שיקום לקנטר.
כל עוד אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים באותנטיות ומכל הלב – נותר פשוט להתעלם.
5. למה חשוב להבין את מגמות הצרכנות האלה?
פשוט – כי אנחנו מוכרים בעצמנו וחשוב להבין מה מניע לקוחות כדי לפעול בהתאם.
לא מתוך מניפולציה זולה, אלא באמת כדי להיות מסוגלים לגרום לעולם להבין,
כמה טוב העסק שלנו מציע להם וכמה מועיל עבורם מה שהעסק נותן.
ואני אומרת – רק כשנהיה צרכנים חכמים נוכל להיות מנהלי עסק חכמים, ולהגיע לתוצאות טובות.
בהצלחה והמשיכו לעשות עסקים גדולים!
מיטל צ'סנר
ואנקדוטה קטנה:
כשבן זוגי, לימים בעלי, הגיע לפגוש את אבא שלי בפעם הראשונה,
הוא הגיע עם שקית נקטרינות ענקית מהמטע המשפחתי.
כמובן שהוא כבש את ליבו של אבי בו במקום!
גם כן סוג של שיווק 😉